Gezonde jam zelf maken

Moeilijkheidsgraad:BeginnerVoorbereidingstijd: 10 minutenKooktijd: 5 minutenRusttijd: 15 minutenTotale tijd: 30 minuten Beste seizoen:Spring

Beschrijving

Zelf je jam maken! Hoewel je er natuurlijk wel even de tijd voor moet nemen, staat daar tegenover dat je vervolgens de heerlijkste jam in huis hebt! Je kan gebruik maken van rode bessen, maar ook van blauwe bessen, bramen, frambozen of aardbeiden. Maak er jóuw lekkere en gezonde jam van. Smeer het op een cracker, boterham of scone!

Ingrediënten

Hoe maak je het?

  1. Doe de bessen in een kleine kookpot of in een steelpannetje (voeg eventueel een bodempje water toe, maar dit is niet nodig bij diepvriesfruit); breng dit aan de kook terwijl je blijft roeren
  2. Voeg de honing toe, zet het vuur klein en laat het nog 5 minuten sudderen op een laag vuurtje; na deze 5 minuten doe je de hittebron uit en/of haal je de pan van het vuur
  3. Plet de grotere stukjes in het bessenmengsel wat fijner met een vork of met een pureestamper en meng er daarna de chiazaadjes door. Goed roeren!
  4. Laat het mengsel dan nog een kwartiertje staan om in te dikken
  5. Nu kan je de jam overscheppen in een glazen schaaltje (voor direct gebruik) of in glazen potjes met deksel, zodat je de jam in de koelkast kan bewaren

Notes

Keywords:Glutenvrij, Lactosevrij, Vegan
Scroll naar top