Waarom blauwe bessen zo populair zijn

Blauwe bessen zouden tot de superfoods behoren. Volgens mij behoren echter alle fruitsoorten wel tot de superfoods. Allen hebben ze hun eigen micro’s en macro’s. Van het een wat meer dan van het ander. Des te meer reden om lekker te variëren. 

Maar even terug naar het begin: wat weten we nu eigenlijk van deze overheerlijke blauwe bessen? 

  • Blauwe bessen bestaan voor zo’n 85% uit water
  • Ze zijn het beste houdbaar in de koelkast, maar zijn ook goed te bewaren in de vriezer. Ook kan je ze drogen
  • Vooral vitamine C en K zijn goed vertegenwoordigd in dit blauw-paarse vruchtje
  • Door de aanwezigheid van ijzer is de blauwe bes zeer geschikt om bloedarmoede tegen te gaan
  • Ook macro-nutriënten als koolhydraten, eitwitten en vetten zijn terug te vinden in de blauwe bes
  • Ze bevatten zeer veel anti-oxidanten, die we nodig hebben om schadelijke stoffen in ons lichaam onschadelijk te maken
  • Het helpt ons lichaam te beschermen tegen veroudering en kanker
  • Blauwe bessen werken bloeddrukverlagend, cholesterolverlagend en helpen je beschermen tegen hart- en vaatziekten
  • Ze ondersteunen de werking van de lever en gaan hierdoor leverschade tegen
  • Ze stabiliseren de bloedsuikerspiegel en zijn hierdoor zeer geschikt voor diabetici
  • Verwar ze niet met de bosbes! De bosbes is een ander soort. Het grote verschil zit in de kleur van het sap; bij de bosbes is deze sterk kleurend en bij de blauwe bes niet
  • Als je blauwe bessen combineert met suiker, dan nemen alle gezonde stoffen drastisch af en haal je er dus aanzienlijk minder tot geen gezondheidsvoordeel uit

Daarnaast bevatten blauwe bessen relatief weinig kilocalorieën (een schaaltje bevat zo’n 84 kcal), wat ze uitstekend geschikt maakt voor calorierestrictie. Reden te meer om deze heerlijke kleine vruchtjes, die je door de zoete smaak zeer goed kan verwerken in eigen baksels (taarten, koekjes, repen) en jam, wat vaker te gebruiken! 

Scroll naar top